En influencer är en person i en bransch eller nisch som är inflytelserik över sin målgrupp. Han eller hon är i regel specialiserad på ett specifikt område. Det kan till exempel röra sig om datorspel, smink, musik eller egentligen vad som helst. Några exempel på sådana personer är kändisar, branschexperter, bloggare och innehållsskapare. Som företag kan du använda dig av dessa inflytelserika personer för att rikta din marknadsföring mot målgruppen ifråga.
Denna typ av marknadsföring kallas för influencer marketing och går alltså ut på att företaget marknadsför sig via personen och dennes kanal. En grundläggande förutsättning för att ett sådant samarbete ska bli lyckat är förstås att ni har en gemensam målgrupp. Om så är fallet kan du enkelt använda detta sätt för att nå ut till en relevant grupp med potentiella kunder. Detta gör denna sorts marknadsföring väldigt kraftfull och effektiv.
Faktum är att detta är ett långt ifrån nytt fenomen. Företag har såklart länge använt sig av inflytelserika och populära personer för att marknadsföra sina tjänster och produkter. Detta i såväl radio- som tv-reklam och i andra marknadsföringskanaler. Så egentligen är det inget nytt, den stora skillnaden är istället att marknadsföringen ny har flyttat över till sociala medier. Det är nämligen på de sociala plattformarna som de flesta influerare har sin makt.
Du behöver övertala en influencer att samarbeta med dig
När du väl har hittat en influencer som du vill samarbeta med behöver du övertala denne att göra just detta. I takt med att det blir allt mer populärt att marknadsföra tjänster och produkter med hjälp av influerare har efterfrågan på deras tjänster ökat. Därför är det viktigt att sticka ut i mängden av företag och varumärken som uppvaktar dessa nyckelpersoner.
Några sätt på vilka du kan göra detta och förhoppningsvis övertala dem att samarbeta med dig är genom att:
- Erbjuda dem gratis varor eller tjänster. Låt dem gärna testa och recensera dem.
- Köpa sponsrade inlägg på till exempel sociala medier.
- Köpa gästinlägg som placeras på till exempel influerarens blogg.
Alla dessa tre sätt hjälper ditt företag att öka varumärkeskännedomen.