Profilfabriken är ett företag som specialiserar sig på reklamprodukter. Dessa produkter kan stärka ett företags profil och användas till bland annat giveaways, arbetsuniformer och gåvor till samarbetspartners. Det breda utbudet hos Profilfabriken gör att alla företag kan finna något som passar just deras image och klientel.
Profilfabrikens utbud
Profilfabrikens utbud är brett och inkluderar bland annat:
- Små artiklar, pennor, godis, nyckelband och nyckelringar
- Tekniska varor, usb-minnen, powerbanks, klockor och musmattor
- Kläder, hoodies, T-shirts, mössor och kepsar
- Skyltar, namnbrickor, pins och dekaler
- Mobiltillbehör, skal, hållare och högtalare
Alla dessa varor designas och produceras tillsammans med företagets eget tryck och logotyp. Beroende på vad firman i fråga söker så finns det en produkt för alla bolag. En organisation som arbetar med sport och fysisk aktivitet kan till exempel investera i vattenflaskor medans ett företag som inriktar sig på tekniska produkter förmedlar sitt budskap bättre med mobiltillbehör eller andra tekniska hjälpmedel. Ett varumärkes profil bör prägla valet av föremål vid en beställning av reklamprodukter hos Profilfabriken. Att dela ut en reklamprodukt som inte bara bär med sig företaget i form av ett tryck utan även i sin helhet, så som vattenflaskan i ovannämnt exempel, gör att reklamen både blir konkret i form av trycket men också abstrakt i symboliken som finns i föremålet.
Hur produkterna ska användas ska också influera valet av artiklar. Ska varorna delas ut till gemene man för att sprida informationen vidare i allmänheten eller är ska den vara en present till andra aktörer som företaget samarbetar med?
Vilka funktioner har Profilfabrikens produkter?
Alla produkter som går att finna fyller en viss funktion och tillverkas tillsammans med företagets egna logotype. Att sätta sitt emblem på en vara som delas ut till förbipasserande på stan eller vid ett tält på en festival sprider vidare firmans budskap. Det är en form av marknadsföring som syns utan att höras. Individen som tar emot gåvan sträcker självmant fram handen istället för att rygga tillbaka vid åsynen av det påtvingande reklambladet. Att ge bort en artikel som gör reklam för en annan produkt eller tjänst bidrar till att marknadsföringens mottagare får en positiv inställning till företaget.