Välj en sida

Annonsering på Google har blivit allt vanligare bland företagare. Detta för att annonsering på Google’s sökresultat gör att ditt varumärke exponeras till dina potentiella kunder när de väl aktivt söker efter dina varor och tjänster. Du betalar endast om någon klickar på din annons. Detta betyder att oavsett hur många visningar din annons än har, så betalar du inte en enda krona i annonskostnad. Det är av stor betydelse vem som arbetar med dina annonser. Det kan avgöra allt mellan en till tio gånger så mer i annonskostnader. Google har nämligen ett system där den räknar ut kvalitetspoäng. Denna poäng går från ett till tio. Den annons som har högst relevans till sökordet som sökaren söker efter och den annons som har bästa möjliga användarupplevelse på sin landningssida får också bästa kvalitetspoäng. Poängen gångras sedan med det belopp du är beredd att betala för en specifik auktion på ett specifikt ord och resultatet blir sedan det som kallas för Ad Rank.

Den som vinner en auktion med högsta Ad Rank får förutom bästa möjliga position på sökresultaten även vinna aktionen med lägre belopp eftersom den har haft en högre kvalitetspoäng och skapar bättre upplevelse för användaren. Google tar gärna emot dina pengar och vill helst se till att du inte känner till kvalitetspoäng eller hur du optimerar dina annonser för att komma så billigt undan som möjligt. Om du någonsin har haft ett Google Apps konto så har du säkert märkt att de flesta inställningar har ett standardvärde i default läge som det kallas. Dessa inställningar är inställda på att generera så mycket träff som möjligt men också så ospecificerade träff som möjligt vilket gör att det kostar skjortan för användaren. Det som också är så bra med Google Ads är att du slipper exponera din annons till personer som inte passar din målgrupp.

Du når dina specifika målgrupper på ett exakt sätt. Det kan handla om en kampanj det är du vill marknadsföra dig mot damer i åldrarna mellan 18-25 under en speciell tid på kvällen från 19 till 22:00 i ett specifikt område som till exempel norra Halland. Du kan också schemalägga tiderna så att de ändras efter dina önskemål. Det kan handla om att ena dagen så vill du att dina annonser ska synas mellan speciella tider medan en annan dag så är det helt andra tider du vill att den ska visas. Förutom att kunna schemalägga dina annonser kan du även skapa ”bid adjustments”. Du kan till exempel välja att mellan speciella tider höja eller sänka det är du är beredd att betala för en specifik sökfras. Du kan t.o.m. implementera egna scripts i Google vilket sköter en manuell bid där och då beroende på andra intressenter i auktionen och hur dessa agerar.

Se vidare om Google Ads hos Webstr.