Nu för tiden kan vem som helst bygga en egen hemsida. Ändå väljer många att köpa en färdig hemsida från en webbyrå. Om du vill skapa en proffsig hemsida finns det stora fördelar med att anlita en webbyrå.
1. Spar tid genom att anlita proffs
Det må vara lätt att sätta upp en egen hemsida men den som har provat vet att allt tar tid. Ofta tar det många dagar att bygga en enklare hemsida. När du sedan vill lägga till någon speciell funktion eller anpassa layouten är det lätt att fastna. För många är det mer konstandseffektivt att överlåta hemsidebygget till proffs istället för att sitta själv och knåpa.
2. Snygg design
En bra webbyrå skapar snygga hemsidor. Det är inte sällan utbildade designers som arbetar på en webbyrå. De vet vad som upplevs som snyggt av besökarna. Det som ser bra ut på papper ser inte nödvändigtvis bra ut på skärmen. Webbyrån skapar hemsidan så att den visas på ett korrekt sätt på olika skärmar. En snygg hemsida är välbalanserad, har harmoniska färgskalor, är tydlig, använder lämpligt typsnitt för brödtext och rubriker och inkluderar bilder på ett naturligt sätt. Webbyrån har receptet för att få det att se snyggt ut.
3. Sidan laddas snabbt
Besökare avskyr hemsidor som laddar långsamt. Sökmotorerna tycker inte heller om det och straffar hemsidan med en sämre ranking. När du köper en hemsida av en webbyrå kan du säkerställa från början att den håller en god prestanda och laddar snabbt.
4. Sökmotoroptimering för en bra ranking
En webbyrå vet vad som krävs för att en hemsida ska ranka väl i Google och andra sökmotorer. En del av hemligheten ligger i hur hemsidan är byggd. Det är till exempel viktigt med relevanta META-taggar, ALT-taggar, bra sidstruktur och internlänkning. Genom att köpa en hemsida får du ofta en hel del sådant på köpet. Dessutom erbjuder många webbyråer extratjänster för att öka chanserna ytterligare att ranka väl bland sökresultaten.
Att tänka på när du köper en hemsida
Det är viktigt att tidigt kontrollera att du och din webbyrå pratar om samma sak. När projektet har rullat på ett tag kan det vara omständligt att ändra på något som blivit fel. Häng med och kontrollera så att webbyrån har uppfattat dig rätt. En bra webbyrå vet av erfarenhet hur viktigt detta är och kommer självmant att hålla dig underrättad.
Även om en webbyrå nästan kan skapa underverk utifrån en enkel idé är det bra om du själv funderar på vad syftet är med hemsidan innan du lämnar över jobbet till webbyrån. Vad är det du vill uppnå och vilken är din målgrupp? Fundera på vad hemsidan ska innehålla i form av bilder och texter. Surfa runt på konkurrenternas hemsidor och titta på vad de har gjort. Vad känns bra? Kanske vill du att hemsidan ska ha en blogg eller nyhetsflöde. Vilken typ av bilder ska det vara? Tänk på att alla hemsidor nu för tiden måste vara mobilvänliga för att ha en chans hos sökmotorer och besökare. Ofta ser en hemsida helt annorlunda ut på mobilen än på datorn.
När du har funderat över dessa och andra frågor är du välrustad inför mötet med webbyrån. På så sätt ökar du chansen att få ett korrekt erbjudande som svarar mot dina önskemål.