Välj en sida

Webbyrå eller digitalbyrå som de också kallas för är en sorts reklambyrå som har valt att fokusera på den digitala delen av marknadsföringen. De koncentrerar sig på att arbeta och förbättra den uppkopplade kommunikationen och närvaron åt företag. Helt beroende på vad som önskas av kunden.

Så arbetar webbyråer

En webbyrå kan engageras i syfte att ta hand om olika typer av projekt. De kan vara allt från att förnya designen på hemsidor eller tillverka hemsidor från scratch. Se till att den digitala kommunikationen syns högre upp på de olika sökmotorerna. Skapa kampanjer, tävlingar eller kompletta strategier över längre tid. De kan även förbättra säkerheten, hastigheten eller servicen på webbplatser. Oavsett vad som ska göras när det kommer till kommunikation online finns det generellt en webbyrå som kan hjälpa.

Din närvaro online

Närvaron ”online” blir bara viktigare och viktigare i dagens samhälle och det kommer bara att växa åt det hållet. Idag krävs det mer än att bara ha en hemsida. På vilket sätt ska den användas? Ska det fungera som kundtjänst eller vara ansiktet utåt åt företaget? De sociala medierna växer också i rasande fart. Vilka passar företaget och hur många bör man? På vilket sätt vill man framstå och hur aktiv ska man vara där? Vill man sälja, tjäna pengar, se bra ut eller sprida information? Det finns mängder av syften och önskemål för hur företag och privatpersoner vill synas på internet.

För att kunna hantera alla olika krav så måste webbyråerna ”nischa” sig och välja sina områden som de ska koncentrera sig på. Storleken på byråerna och arbetstillvägagångssätten kan skilja sig enormt. Mindre byråer använder sig ofta av outsourcing och frilansare för att kunna upprätthålla arbetstakten och för att få in extra expertis. Därför kan vara klokt att kolla upp exakt vilken webbyrå/ digitalbyrå som passar just det tilltänkta projektet.

Arbetsroller på en webbyrå

Yrkesrollerna inom webbyråer är uppbyggda i olika gruppkonstellationer. De vanligaste konstellationerna ser ut som följande.

  • Projektledare
  • Creative director
  • Produktionsledare
  • Art director
  • Copywriter
  • Webbdesigner
  • Programmerare
  • Animatör
  • Frilansare

Allting hänger egentligen på hur kunden vill använda sig av byråerna och till vilken utsträckning. De går alldeles utmärkt att även få ett koncept med heltäckande lösningar. Något som tar sig an hela marknadsföringsplanen. Om det är vad kunden söker och vill ha.