Det råder ingen tvekan om att profilprodukter är bra när dessa används på ett strategiskt sätt. Till exempel kan du bygga en hel reklamkampanj kring dem eller få dem att matcha temat för ett evenemang. Genom att profilera ditt företag på detta sätt kan du öka försäljningen och varumärkeskännedomen. Men det finns även fler fördelar med att göra detta – vilka dessa är belyser vi här!
4 anledningar till att profilprodukter är bra för ditt företag
Anledningarna till att profilprodukter är bra att använda i marknadsföringssyfte inkluderar att dessa produkter:
- Är mer effektiva än ett visitkort. Denna typ av produkter ger ditt företag ett utmärkt sätt att sticka ut från mängden på ett kreativt sätt. Det finns så många olika slags produkter som du kan placera ditt varumärke på. Visst, ett visitkort har alltid sin plats – profilprodukterna tar dock marknadsföringen till en helt ny nivå. Till skillnad från ett papperskort kommer dessa faktiskt användas och visas upp under flera månader eller år framöver. Dessutom kan du skräddarsy dem för att verkligen passa din målgrupp och låta ditt företags kreativitet lysa igenom.
- Hjälper dig att sticka ut från mängden. Profilprodukter är bra på så sätt att de är unika och hjälper ditt företag att sticka ut från den grå massan av konkurrenter. De gör det helt enkelt enklare för potentiella kunder att känna igen ditt varumärke så fort de ser din logga. Om produkten ifråga dessutom är ett användbart föremål kommer kunderna se ditt varumärke ofta och då komma att tänka på dig. Många konsumenter och företagskunder som får en profilprodukt gör affärer med företaget.
- Ger dig ett prisvärt marknadsföringsverktyg. En profilprodukt kostar sällan särskilt mycket att ta fram jämfört med annan typ av marknadsföring. Därmed är detta ett prisvärt och budgetvänligt verktyg som kan hjälpa dig att bygga upp ditt varumärke. Detta gäller inte minst om du jämför med kostnaden för traditionell marknadsföring i diverse medier.
- Få fler leads och driv försäljning. Denna typ av produkt är inte bara ett verktyg för att öka varumärkeskännedomen – det är också en leadmagnet. Det har visat sig att profilprodukter ofta kan skapa ett långvarigt intryck hos kunder och få dessa att komma ihåg varumärket under upp till två års tid.