Välj en sida

Vad gör en kundtjänst?

Kundtjänst är en funktion inom ett företag som tillhandahåller service till kunder före och efter ett köp och har till uppgift att förbättra kundens upplevelse av köpet. Kundtjänst är helt enkelt ett företags ansikte och röst utåt. Ofta handlar det om att ge information, teknisk support eller att ta emot reklamationer. Kundtjänsten är en mycket viktig del av ett företag då det ofta är potentiella kunders första kontakt med företagets produkter och tjänster.

Hur ge kunderna bästa möjliga service?

Man brukar sägas att det är billigare att erbjuda service i världsklass än medelmåttig, det vill säga det är mer effektivt att lösa kundens frågeställningar ordentligt redan från början. En dålig kundservice kan få kunden att lämna företaget, det spelar ingen roll hur bra din vara eller tjänst är om kunden inte får ett bra bemötande från ditt företag. Det är viktigt att man lyssnar noga på kunden för att på så sätt förstå dennes problem så att kunden inte behöver kontakta företaget igen och bollas runt mellan olika personer. En grundförutsättning för god kundservice är att personalen besitter den kunskap som behövs för att kunna svara på kundernas frågor.

Hur kan kundtjänst förbättras?

Kundtjänstpersonalen måste få kontinuerlig utbildning om företagets produkter och tjänster. Det är viktigt att de inser vikten av att visa medkännande med kunden och att alltid göra sitt bästa för att hjälpa dem, då får ni lojala kunder som kommer tillbaka till just er och stärker samtidigt ert varumärke. Att vara hjälpsam bygger kundrelationer på lång sikt. Det är viktigt att personalen utvärderas av kunderna med jämna mellanrum. Man kan till exempel skicka ut enkäter till alla personer som varit i kontakt med kundtjänsten. En annan aspekt som lätt glöms bort är vikten av att ta vara på alla missnöjda kunder. Deras feedback kan ge många idéer om hur ni kan utveckla produkter och tjänster på bästa sätt.

Kundtjänst på sociala nätverk

Idag är kundtjänst inte begränsad till telefon eller e-post, allt fler väljer att ställa kundtjänstfrågor via Facebook eller Twitter och förväntar sig att få svar. Om en kund ställer en fråga via Facebook så är det mycket viktigt att svaret är korrekt eftersom andra personer kan följa er konversation. Låt inte heller kunden vänta för länge på ett svar, om någon annan besöker er web-plats och möts av många obesvarade frågor så ger det inget bra intryck.